Scrisoarea de intenție – ”Așa Da” și ”Așa Nu” – cu tot cu explicații

Pentru că prea multă teorie este inutilă, revenim cu promisiunea făcută săptămâna trecută și punem în scenă episodul doi: ”cum se face o scrisoare de intenție”.
Mai jos îți prezentăm două exemple concrete de ‘’așa nu’’ și ‘’așa da’’, plus zona de explicații… adică interpretări și recomandări.

scrisoare de intentie exemple

Începem cu

Așa NU:

”Stimată Maria Popescu,

Anunțul dvs. de pe Linkedin, privind poziția de Coordonator Vânzări și Marketing, mi-a atras recent atenția și cred că veți considera că sunt un candidat excepțional pentru acest job.

Sunt un profesionist în domeniul administrativ și student în programul de masterat ‘’Marketing și Management’’ la Universitatea de Studii Economice din București. Pe parcursul ultimilor zece ani am activat în mai multe domenii și industrii. Momentan sunt în căutarea unei poziții în care să pot să folosesc calitățile pe care le am în domeniul administrativ și care să îmi ofere posibilități suplimentare de dezvoltare.

În schimbul acestora vă pun la dispoziție o excepțională atenție la detalii, abilități dezvoltate de comunicare, capacitatea de a manageria proiecte complexe, de a prioritiza și de a îndeplini sarcini multiple.

Realizările și calificările mele le găsiți detaliate în CV-ul atașat. Sper să avem ocazia să ne întâlnim și să discutăm felul în care pot fi de ajutor companiei dvs.

Cu stima,
Mircea Constantin”

Așa DA:

”Stimată Maria Popescu,

Cu mare entuziasm vă transmit candidatura mea pentru poziția de Coordonator Vânzări pentru noul dvs. produs, InRecruit. În calitate de profesionist în domeniul administrativ, cu o experiență de mai bine de zece ani, știu că abilitățile și calificările mele vor aduce un plus pentru echipa InRecruit.

Cum veți vedea în CV-ul atașat, cariera mea a fost construită activând într-o varietate de roluri, în domenii diferite; în cele mai multe cazuri în companii mici, unde am ocupat poziții de la secretariat la priceput într-ale tehnologiei și de la contabil la guru în marketing. Nu sunt obișnuit doar să fiu flexibil, ci îmi și place acest lucru. Mă simt cel mai bine într-un mediu de lucru în care zilele nu seamănă între ele.

În plus, pe lângă flexibilitate și responsabilitate, sunt un împătimit al detaliilor, în special când vine vorba de prezentări. Unul dintre proiectele mele recente a presupus pregătirea unei propuneri de grant, de 200 de pagini: am verificat, corectat, formatat și m-am asigurat că fiecare rând este în perfect acord cu solicitările ghidului de întocmire. Am participat si la etapa de project management a proiectului. Rezultatul? Obținerea unui grant de 1.5 miliarde de lei, pe o durată de cinci ani. Funcționez pe același principii și atunci când vine vorba de pregătirea materialelor pentru întâlniri, ședințe sau clienți și merg atât de în detaliu încât mă asigur și că nu va rămâne copiatorul fără hârtie.

Nu în cele din urmă, vreau să vă asigur că sunt un fan al platformei SmartDreamers și am utilizat-o atunci când am fost în căutare de loc de muncă. Am urmărit ideea dvs. încă de la lansare, am analizat noua platformă iar îmbunătățirile recente sunt remarcabile, lista de joburi a devenit mai usor de gestionat, designul fiind și el mai prietenos.

În încheiere, doresc să vă transmit că sunt încântat de posibilitatea de a fi implicat în dezvoltarea noului produs InRecruit, de a face diferența cu adevărat în succesul proiectului. Ar fi o deosebită plăcere să ne întâlnim și să discutăm mai multe despre cum pot veni în întâmpinarea nevoilor SmartDreamers. Aștept cu nerăbdare răspunsul dvs.

Cu stima,
Mircea Constantin”

Concluzii = interpretări și recomandări

Minusurile de la ”Așa Nu”

  • S-a folosit template-ul clasic, astfel vei fi asociat automat de către recrutor cu ”un clasic”, adică cu ceilalți 90% dintre candidați care au luat cu copy paste o structură de pe internet. Chiar daca detaliile (cu ce te lauzi concret în scrisoare) sunt minunate, faptul că ai mers pe un format clasic și nu ți-ai bătut capul un pic mai mult spune multe despre cât de mult urmărești în general să găsești soluții noi la probleme și despre cât de mult te interesează job-ul. Ca o comparație, ajunge să ne gândim la câtă atenție acordăm unui prieten apropiat, versus o persoană străină cu care poate n-o să ne mai vedem niciodată.
  • Prea multe generalități care credem că sună bine dar nu conving… sunau bine înainte să le folosească aproape toată lumea. Cuvintele de genul: ”sunt un candidat excepțional – atenție la detalii – abilități dezvoltate de comunicare – capacitatea de a manageria proiecte complexe – de a prioritiza și de a îndeplini sarcini multiple”… dacă nu sunt însoțite de exemple concrete, nu au valoare. În plus, sunt informații care se găsesc și în CV. Ideal ar fi să le evităm și acolo.

”Momentan sunt în căutarea unei poziții în care să pot să folosesc calitățile pe care le am în domeniul administrativ și care să îmi ofere posibilități suplimentare de dezvoltare. ”

  • în scrisoarea de intenție nu e vorba despre tine, cel care aplici la job. E vorba despre job, recrutorul vrea să afle cum poți tu, cu skill-urile pe care le ai, să-i rezolvi nevoia organizației.

”Anunțul dvs. de pe Linkedin, privind poziția de Coordonator Vânzări și Marketing, mi-a atras recent atenția și cred că veți considera că sunt un candidat excepțional pentru acest job.”

  • despre faptul că un om este cu adevărat excepțional, se află de la alte persoane, nu de la el. Un om remarcabil nu va zice despre el ”ce grozav sunt”, ci faptele/realizările persoanei respective îi aduc renumele de ”excepțional”.

”Anunțul dvs. de pe Linkedin, privind poziția de Coordonator Vânzări și Marketing, mi-a atras recent atenția.”

  • ”mi-a atras atenția” este destul de vag, se pot ascunde multe motive în spatele acestor cuvinte. Folosește-te de situație și menționează ce te atrage la acest job și de ce crezi că ai avea o minimă potrivire cu job-ul.  Abordările pot fi variate, de la faptul că în cadrul lui este nevoie de principalele tale skill-uri, până la faptul că angajatorul e o companie cu renume, a cărei cultură organizațională îți place etc. Fii specific și arată că te-ai documentat atât în legătură cu job-ul respectiv, cât și în legătură cu compania.

Plusurile de la ”Așa Da”

”Cum veți vedea în CV-ul atașat, cariera mea a fost construită activând într-o varietate de roluri, în domenii diferite; în cele mai multe cazuri în companii mici, unde am ocupat poziții de la secretariat la priceput într-ale tehnologiei, și de la contabil la guru în marketing. Nu sunt obișnuit doar să fiu flexibil, ci îmi și place acest lucru. Mă simt cel mai bine într-un mediu de lucru în care zilele nu seamănă între ele.”

  • se arată faptul că e vorba de o carieră variată, de o persoană care nu s-a specializat pe un domeniu anume. Acest fapt poate fi atât un dezavantaj cât și un avantaj. În cazul de față este un avantaj pentru că aplicantul îi dă această perpectivă. Corelează ”flexibilitatea, adaptarea la nou și dorința de nou” (pe care le exemplifică) din experiența proprie, cu faptul că un job pe vânzări cere toate aceste skill-uri. Astfel, reușește să suplinească lipsa de experiență pe vânzări cu calitățile pe care candidatul le posedă și sunt cerute de un astfel de domeniu.

”În plus, pe lângă flexibilitate și responsabilitate, sunt un împătimit al detaliilor, în special când vine vorba de prezentări. Unul dintre proiectele mele recente a presupus pregătirea unei propuneri de grant, de 200 de pagini: am verificat, corectat, formatat și m-am asigurat că fiecare rând este în perfect acord cu solicitările ghidului de întocmire. Am participat si la etapa de project management a proiectului. Rezultatul? Obținerea unui grant de 1.5 miliarde de lei, pe o durată de cinci ani. Funcționez pe același principii și atunci când vine vorba de pregătirea materialelor pentru întâlniri, ședințe sau clienți și merg atât de în detaliu încât mă asigur și că nu va rămâne copiatorul fără hârtie.”

  • candidatul își prezintă o altă calitate cerută în mai toate job-urile, dar mai ales în vânzări și marketing: ”atenția la detalii”… care cu timpul a devenit unul dintre cele mai frecvente clișee. E un exemplu perfect despre puterea exemplului. A reușit să dea valoare skill-ului ”atenție la detalii” printr-o serie de exemple concrete din munca de zi cu zi, prin rezultatul muncii (obținerea grantului) și în final printr-o notă de umor cu ”și merg atât de în detaliu încât mă asigur și că nu va rămâne copiatorul fără hârtie.”

”Am urmărit ideea dvs. încă de la lansare, am analizat noua platformă iar îmbunătățirile recente sunt remarcabile, lista de joburi a devenit mai usor de gestionat, designul fiind și el mai prietenos.”

  • Candidatul arată că a studiat produsele angajatorului, cu exemple clare care denotă spiritul de observație.

Varianta “așa da” evită generalitățile, vine cu doza de concret, prospețime și entuziasm, denotă faptul că aplicantul este foarte pasionat și priceput la ceea ce face. Tonul scrisorii este unul optimist care exprimă energie și va duce recrutorul cu gândul la cineva pe care vrea să-l cunoască și chiar să-l angajeze.

Cel mai simplu exercițiu pe care îl putem face înainte de a trimite scrisoarea de intenție, CV-ul și orice alt material prin care vrem să convingem pe cineva de ceva anume, este să ne punem în locul persoanei respective și să ne răspundem sincer la întrebările: îmi doresc să mă întâlnesc cu omul acesta? m-a impresionat? aș avea ce să învăț de la el?

Iar dacă nu reușim să facem acest joc de roluri, să trimitem materialul către persoanele apropiate, care teoretic ar avea o parere ”mai obiectivă”.

Pentru sfaturi și concluzii mai profunde ne poți scrie pe candidates@smartdreamers.com sau pe pagina de Facebook.

Articole similare

Unde găsești cele mai calitative cursuri online? Vezi lista!

Pentru că tot se apropie luna septembrie, iar asta ne duce cu gândul la învățare și școală, ne-am gândit să facem o listă cu cele mai bune site-uri ce conțin...

Echipa SmartDreamers

2 minute

Recrutezi un intern? Îți facem câteva recomandări.

Perioada de vară e una dedicată stagiilor de practică – internships – așa cum termenul e cunoscut de cei mai mulți dintre noi. Recrutarea unui intern e puțin mai diferită...

Echipa SmartDreamers

2 minute

Află povestea campaniei de employer branding susținută de 5.000 de ambasadori

Cum împaci direcțiile vizuale ale unei campanii la nivel internațional cu un concept ce trebuie adaptat profilului angajatului român? Mai adaugăm și existența a trei generații care lucrează cot la...

Echipa SmartDreamers

3,5 minute
MERGI PE SMARTDREAMERS.RO