Chinezu, despre blogging ca afacere

În niște vremuri în care prezența oamenilor în viața reală se rezumă, de multe ori, doar la nivel fizic, lumea fiind ancorată o mare parte din timp în tot ceea înseamnă online, nu avea cum să nu fie speculată o altă lume mai mică, una care să satisfacă foamea de informații primite pe cale virtuală, de ”how to X lucru în Y pași”, sau pur și simplu de lecturi ușoare (ori nu prea), fictive sau non fictive: cea a blogurilor.

În această lume, oamenii urmăresc activitatea altor oameni, părerile acestora despre ce se întâmplă în jur, despre produse sau diferite experiențe etc. Și că tot am pomenit de speculanți, orice spațiu unde există o mare de oameni poate deveni teren propice pentru agenții sau companii. Apoi, din pură întâmplare sau printr-o strategie bine pusă la punct, cei cu un condei bun ajung să reprezinte centrul relației dintre părți; oameni și companii.

Cristian China Birta sau, mai simplu, Chinezu e în categoria celor pentru care bloggingul nu este o întâmplare fericită, presărată de noroc, ci mai degrabă o strategie bine pusă la punct, cu niște obiective clare. Un business, așa cum chiar el ne-a dezvăluit în interviul de mai jos. Tot aici puteți afla care e cea mai mare sumă pe care a refuzat-o și motivul acestui refuz, care a fost strategie din spatele blogului său, dar și ce sfaturi are pentru cei care aspiră la statutul de blogeri de succes.

Cristian China Birta, Chinezu, blog, cariera, interviu

Până să ajungi aici, ai trăit experiențe care te-au modelat ca om.
Care este parcursul tău educațional și profesional?

Ehe, până la 40 de ani cât am acum, am cam bifat niște chestiuni la viața mea… Am început ca jurnalist (am și terminat facultatea de profil), apoi am trecut în zona de administrație publică (centrală și locală), după care, încet-încet, am virat către zona de antreprenoriat. La început pe partea de monitorizarea a presei (când presa era presă, dacă înțelegi ce vreau să zic…), apoi pe marketing politic, după care am descoperit minunata lume a blogurilor. Iar restul este istorie!

Povestește-ne despre primii pași făcuți în lumea bloggerilor. A devenit această
activitate încet-încet un job full time sau faci și altceva în paralel?

Când am descoperit blogurile, am simțit acea alarmă de bine, ca să îi zic așa, care m-a avertizat mereu că ceva se potrivește. Am studiat câteva luni lumea asta, după care, în octombrie 2007, am început această aventură minunată. Dar nu m-am aruncat așa, oricum, ci cu o strategie și cu niște obiective clare. Pentru că am știut de atunci că eu vreau să trăiesc din asta. Pentru că am simțit că mi se potrivește mănușă. Ce nu știam atunci a fost că o să ajung la nivelul la care am ajuns cu Kooperativa 2.0. Dar asta e de bine, e chiar de foarte bine 😀

Prin ce modalitate de promovare ți-ai făcut cunoscute textele?
S-a întâmplat totul organic sau ai apelat la diferite canale / acțiuni?

Cum ziceam, am avut o strategie. Primul pas a fost să construiesc brandul Chinezu. Care să funcționeze, după caz, ca un magnet sau ca un deschizător de uși. Așa că, în primul rând, mi-am promovat brandul, nu blogul. Căci brandul a atras automat și promovarea blogului. Am investit în această promovare. Căci partea organică de care spui tu ori are o tracțiune mica (mai ales la începutul procesului), ori vine un pic mai târziu. Am investit timp, know-how, dar și bani. Căci mi-am comandat teme pentru blog, am cumpărat bilete la tot felul de conferințe, am cumpărat cărți și alte resurse. Pentru că am văzut de la început blogul ca pe un business.

Cum arată, în linii mari, profilul cititorilor tăi?

Nu prea mă pasionează pe mine segmentarea audienței pe stilul de marketing clasic. Adică pe sistemul ăla cu între 25 și 40 de ani, cu venituri medii și nuș’ ce. Pentru că audiența aia pusă în exceluri este formată din oameni. Iar oamenii nu sunt de nici o culoare la fel, de nici o culoare. Dar, pentru că, totuși, trebuie să lucrăm cu niște instrumente, am și eu un profil al cititorilor mei, înțeles în mulți ani de comunicare cu ei.

Nu o să îi dau din casă, firește 😀 Dar pot să îți spun că am cam 60% femei, că industriile din care fac parte cei ce mă citesc sunt cu preponderență marketing, comunicare, corporate, blogging și că mă citesc pentru că… Chinezu 😀

Ce te inspiră? S-a întâmplat să ai momente și momente în care pur și simplu
să nu poți scrie?
Dacă da, cum ai trecut peste ele?

Mă inspiră strategia de business 🙂 Căci atunci când lucrezi pe o strategie nu prea ai momente moarte. Ba chiar ai prea mult de lucru. Momentele de blocaj doar așa le treci, când știi că TREBUIE să prestezi, nu pe sistemul lasă că trece o zi, două și apoi mai vedem noi. De aceea recomand tuturor bloggerilor să intre în acest mindset de business, care vine cu niște avantaje pe care nu le sesizează la prima vedere, dar care sunt, de multe ori, cruciale pentru succes.

Publicitatea pe blog. Cât de frecvent ești contactat pentru propuneri și
despre ce tip de branduri / produse alegi să scrii?

E mai complicat un pic. Pentru că eu prestez în cadrul Kooperativa 2.0, iar discuțiile le port în această calitate, de managing partner aici. Așa că, din această perspectivă, discuții despre posibile campanii, activări sau cum vrei să le mai zici, avem mai multe în fiecare zi. 

Aș putea să îți spun altceva – ca să îți dau un pic din bucătăria internă a blogului: accept mai puțin de jumătate din propuneri ca blogger. Ca antreprenor, desigur, este altă discuție. Pentru că ”pălăria” Kooperativa 2.0 este muuuuult mai mare decât blogul meu și avem de unde, ca să zic așa 🙂

Apropo de publicitate și de transferul de credibilitate înspre branduri,
care e cea mai mare sumă pe care ai refuzat-o și motivul acestui refuz?

Cred că vreo 4.000 E. Era vorba despre un angajament pe termen lung, de aproape 1 an. Dar nu asta era problema, ci faptul că nu mă pupam de nici o culoare cu brandul respectiv. Aveam valori total diferite și era ridicol să forțez asocierea.

Care sunt cele mai valoroase elemente pe care le-ai învățat
despre tot ce înseamnă lumea aceasta a online-ului?

Cumva ciudat (dar numai la prima vedere), cele mai valoroase lucruri pe care le-am învățat din aventura mea în lumea social media au fost cele care mă ajută ca om. Pentru că și asta este fain la social media: te obligă să comunici cu oameni arătându-te așa cum ești tu, nu cum ai vrea să te perceapă ei (în acest ultim caz, poți să îi fentezi o perioadă, dar după aceea te sancționează).

Altfel, ca o concluzie la care eu țin foarte mult, lumea onlineului m-a învățat că offlineul contează enorm ca să treci de anumite obstacole. Altfel spus, dacă stai doar în online, la un moment dat ajungi la un prag peste care nu poți trece dacă nu faci declinarea în offline. Aș putea scrie o carte despre asta 😀

Ce sfaturi ai pentru tinerii care aspiră la statutul de bloggeri de succes?

Să țină minte ce le spune un blogger bătrân: nu faci bani din blog, ci din businessul pe care îl construiești în jurul blogului. Pentru că, dacă nu intri în mindsetul de business, tot ce îți rămâne ca să reușești este norocul. Iar norocul are limitele lui, desigur. Iar, dacă îmi ziceți că nu vreți să faceți bani din blog, înlocuiți ”bani” cu ”beneficii”. Și mindsetul de business tot rămâne. În rest, success maxim, căci avem nevoie oricând de sânge proaspăt în blogosferă!

Lui Chinezu îi mulțumim pentru deschidere și pentru resursele de timp acordate. Voi îl puteți citi în continuare aici.

Articole similare

Ubisoft…sau cum e să lucrezi în școala de gaming a României

Când am cunoscut echipa Ubisoft din România, ne-am zis că în cadrul unei companii cu o istorie de 25 de ani “oamenii ăștia lucrează, nu se joacă”. Nu mică ne-a...

Damian Samoila

4,5 minute

Recrutarea s-a mutat în laborator. Unul interactiv, fun și 100% practic

Dacă ești recrutor și nu prea ți-au plăcut laboratoarele de fizică sau chimie la școală, noi am găsit unul care te învață (ghici ce?) tocmai cum să găsești candidații potriviți...

Echipa SmartDreamers

4,5 minute

Working at GoWild, the company where new job opportunities open up all the time

We took a behind the scenes look at GoWild and spoke to the team about why it’s a top place to work. Here at SmartDreamers, we believe that people are...

Damian Samoila

3,5 minutes
MERGI PE SMARTDREAMERS.RO